Jak jeść mniej i nie podjadać ?

20 Aug 2019 no comments Med Food Categories blog

Jak jeść mniej i nie podjadać ?

To niesamowite, ale niestety większość działań, które codziennie podejmujemy, jest wynikiem zautomatyzowanych czynności, często nieświadomych, czyli tych które nazywamy nawykami. To dotyczy także wyborów żywieniowych, a więc brak świadomości w tym temacie może wiązać się z przyjmowaniem kalorii tak jak do tej pory i wiążącym się z tym brakiem efektów. Jeśli Twoim problemem jest ograniczenie jedzenia i nadmierne przejadanie się, może się okazać że nawet przy jedzeniu wyłącznie zdrowych produktów, doprowadzisz do nadwyżki kalorycznej, przez co uniemożliwisz sobie odchudzanie!
Mam dla Ciebie dobrą wiadomość! Nawyki rządzą nami, tylko wtedy kiedy jesteśmy ich nieświadomi, a więc wykorzystaj tę informację, żeby to zmienić i być „panem i władcą” wykonywanych przez siebie czynności. Na początku trzeba będzie trochę wysiłku – badania wykazały, że nasz mózg wymaga nawet od 21 do 90 dni kształtowania nowego nawyku. Może być to nudne i pracochłonne, ale efekty są zaskakujące! Pomyśl sobie ile czasu zajęło Ci doprowadzenie do nawyku „objadania się” czy ogólnie przyjmowania zbyt dużych porcji i zacznij już dzisiaj. Wykorzystaj wskazówki, które mamy dla Ciebie:
jedz uważnie!
Wiem, wiem… tyle razy już o tym pisałam, że robi się to nudne. Ale… czy zastosowałeś się do moich wskazówek? Ile razy w ciągu dnia jedząc nie robisz nic innego i tylko i wyłącznie jesz? Zjadasz kolację przez TV – nawet nie wiedząc kiedy zniknęła z talerza! Przeglądasz media społecznościowe, a nawet może czytasz tego posta przy posiłku?! To nie jest uważne jedzenie i trzeba od tego zacząć.
“Bezmyślne jedzenie to współczesna choroba” – mówi Rachel Bartholomew, konsultantka ds. Żywienia i współautorka Mindful Eating, czyli właśnie teorii uważnego jedzenia.
Jedząc w ten sposób, czyli nawykowo, przy okazji, pochłaniając jedzenie bezmyślnie zjesz więcej, ponieważ lekceważysz sygnały sytości, które przesyła Ci organizm. Żeby to zmienić, trzeba się nad tym skupić i pilnować. Pamiętaj, że kształtowanie nawyku trwa!

Zrób stop, zanim sięgniesz po przekąskę bez głodu

Tak wiem, to kolejna rzecz, którą robisz nawet bez momentu zastanowienia. Super byłoby mieć takiego anioła stróża, który w tym momencie stanie obok Ciebie i powie Ci „czekaj! Po co to robisz?!”. W innym wypadku niestety musimy doświadczyć samokontroli i samoświadomości, aby zrobić STOP w momencie, gdy jesteśmy w trakcie…. REALIZACJI NAWYKU! Owe „stop” ma za zadanie przerwać nawyk i spowodować zmianę dotychczasowego szlaku. Po tym, jak już zrobisz stop i odpowiesz sobie na pytanie „dlaczego chcesz to zrobić” możesz zjeść ten przysmak, jednak jestem pewna, że zjesz go ze świadomością i że za którymś razem dasz radę odmówić sobie 😊
Dlaczego? Ponieważ w tym momencie, gdy jesz tę czekoladę czy inny przysmak ta decyzja staje się już tak naprawdę świadomym wyborem, a nie automatyczną reakcją. Działając w tej sposób możesz przełamać łańcuch automatycznego zachowania, który jest właśnie silnym nawykiem.
Przecież nawyki są po to, aby je zmieniać 😊